Pravijo, da smo v času globalnega segrevanja, pa čeprav to ni razlog, da se nekateri tudi pozimi vozimo z motorjem – taki smo »pravi motoristi«.
Je pa zimska vožnja drugačna od tiste poletne: ceste so bolj umazane, pnevmatike ne držijo, kot bi morale, in zato se moramo spremenjenim razmeram prilagoditi.
Tu vam podajamo nekaj nasvetov, kako pozimi na cesto.
Uporabite pravo opremo
Včasih mislimo, da smo bolj odporni na vse zunanje vplive, kot smo v resnici. Zato pustite na stran ego in druga dokazovanja ter vozite tako, kot se počutite – če ste premraženi, se ustavite. Obstajajo študije, ki dokazujejo, da je hitrost obdelave možganov precej nižja, ko se interna temperatura telesa zniža.
Podhladitev je stvar, ki je ne gre zanemarjati in se zgodi večkrat, kot si mislimo. Vožnja z motorjem v mrzlem vremenu lahko podhladi temperaturo našega telesa do 35 stopinj – to sta dve stopinji manj od normalne temperature, zato ne podcenjujte takih situacij.
Torej oblecite se pravilno:
- Če ste v usnjenem kombinezonu, uporabite zimsko podobleko.
- Če imate jakno, imejte pod njo toplo oblačilo, enako velja za hlače.
- Zaprite prezračevanje v čeladi in ne odpravite se na pot brez Pinlockerja – pogled mora biti čist. Obstajajo tudi razpršila proti megljenju vizirja, mogoče uporabite tudi te.
- Za zaščito vratu (ta je tudi izpostavljen vetru) si vedno nadenite ovratno ruto.
- Ne pozabiti na rokavice in nogavice (tu je precej težav). Prsti na rokah so tisti, ki najprej ozebejo. Mrzle roke pomenijo tudi slabše upravljanje motorja (zavora, sklopka, plin). Pazite na svojo varnost in varnost drugih tudi tako, da vozite samo takrat, ko lahko res kontrolirate motor.
Poglejmo skupaj, kaj vam sporoča telo, da bomo vedeli, v kakšnem stanju smo:
- Mrzle roke in noge: to pomeni, da se kri iz okončin pomika globlje v telo, proti glavnim organom.
- Tresenje: to je poskus telesa, da se ogreje in pomeni, da vas močno zebe. Čas je za postanek.
- Plitko ali počasno (oteženo) dihanje: ste na poti v podhladitev. Nehajte se igrati.
- Izguba koordinacije, slab nadzor plina, zmedenost: to je zelo nevarna situacija, zadnji čas, da se ustavite.
Izberite prave pnevmatike in preverite tlak
Avtomobili imajo letne in zimske pnevmatike, ki so razvite za toplejše oziroma hladnejše dni. Motocikel tega nima, dodaten stres pa je še, da pnevmatike za motocikel potrebujejo praviloma višjo temperaturo zato, da normalno delujejo. Bolj kot je pnevmatika športna, slabše bo delovala v zimskih dneh (npr. slick pnevmatike imajo delovno temperaturo 90°C).
Torej pozimi vozite počasneje, bolj umirjeno. Ne pozabiti pregledati tlaka v pnevmatikah, pozimi dodajte 0,1 do 0,2 bara k predpisanemu tlaku. Pnevmatike se pozimi ne segrejejo toliko kot poleti, zato je ta trik nujen za doseganje istega delovnega tlaka tudi pozimi. Pnevmatike na motorjih imajo tendenco, da izgubijo tlak hitreje kot avtomobilske. Hkrati se moramo zavedati, da tlak s padanjem zunanje temperature pada. Pravilno vzdrževanje pnevmatik je ključnega pomena za varnost.
Če želite več informacij, pa si preberite tudi članek, kako ravnati s pnevmatikami.
Poiščite najboljši oprijem na cestišču
Motorist začetnik bo vedno poizkušal voziti po sredini voznega pasu, medtem ko bo izkušenejši motorist vozil tako, da bo imel najboljši pogled in linijo skozi ovinke.
Na mrzli, spolzki ali mokri cesti bo izkušeni motorist žrtvoval idealno linijo zato, da bo iskal najboljši oprijem. Iskal bo dele cestišča, ki so suhi, kjer je asfalt najboljši in ni uničen od avtomobilov. Prav tako se je treba izogibati delov cestišča v senci, saj je tam temperatura nižja in možnost ledu večja. Posebej bodite pozorni na prehode med soncem in senco – temperatura se hitro zamenja in z njo tudi oprijem. Za nameček vsega so pozimi ceste še precej umazane od soli in drugih nečistoč. Slednje pod pnevmatikami delujejo kot pesek in zmanjšajo oprijem ter večajo nevarnost zdrsa. Takih nečistoč je seveda v kolesnici, kjer vozijo avtomobili manj, kot na sredini pasu ali ob robu ceste.
Dodatno težavo na cesti predstavlja pozimi tudi nizko sonce. Taka situacija je problematična, ker nas sonce zaslepi in ne vidimo dobro prometa ter ovir, pa tudi drugi nas ne vidijo, če jih oslepi. Potrebna je še dodatna previdnost.
Če je temperatura pod lediščem, vožnja ni priporočljiva
V bistvu tehnično ni omejitve temperature, pod katero ni priporočljivo voziti, vendar pa ne priporočamo vožnje pri temperaturah pod lediščem. Če je zunanja temperatura pod ničlo, je velika možnost, da na cesti naletimo na odsek poledenele ceste, ki ga ne vidimo. Motor je precej bolj občutljiv na take »majhne otočke« kot avto. Ste že slišali za črni led? To je led, ki se združi s cesto in ga ne vidiš. Najbolj nevarni za te pojave so mostovi, zato tam še posebej pazite.
Pazite na roke
O rokah smo že govorili, vendar vas nanje želimo opozoriti še enkrat. Roke res potrebujejo posebno pozornost, saj so na motorju najbolj pod udarom, ker so cel čas vožnje izpostavljene vetru. So pa tudi ključni del telesa za upravljanje motorja. Ne zanemarjajte tega: mrzle roke lahko zelo negativno vplivajo na vaš način vožnje in sposobnost reagiranja.
Če se vozite pozimi, obvezno uporabljajte zimske rokavice.
Če je sonce, še ne pomeni, da je toplo
Pozimi nas hitro premaga lepo sonce, vendar ne pozabite: temperatura cestišča se ni dvignila, temperatura ozračja je hladnejša, kot se zdi. Čeprav se ozračje lahko hitro dvigne za kakšno stopinjo, to ne velja za cestišče in taka situacija je lahko nevarna, če se tega ne zavedamo. Pazite predvsem zjutraj: če je par stopinj plusa, še ne pomeni, da ni ledu na cestišču. Noč je bila mrzla in cestišče se ne segreje tako kot ozračje.
Imejte tudi večjo varnostno razdaljo kot poleti, saj se zaradi slabšega oprijema podaljša tudi zavorna pot.
In ne pozabiti na avtomobiliste. Velikokrat ste že brali, da avtomobilisti ne vidijo motoristov. Pozimi je situacija še bolj nevarna, saj jih niti ne pričakujejo in zato je verjetnost, da pride do nesreče večja.
Torej pamet v roke in tudi pozimi lahko uživate na svojem jeklenem konjičku!